مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان از شناسایی منشاهای احتمالی ‌بوهای نامطبوع در مناطق همجوار صنایع غرب بندرعباس خبر داد

آلودگی‌های راز آلود



منشأ بوی نامطبوع در غرب هرمزگان بعد از گذشت ماه‌ها همچنان مرموز مانده و به معمای پیچیده‌ای بدل شده است.

به گفته اهالی حدود 2 سال و به گفته مدیرکل محیط زیست هرمزگان حدود 6 ماه، بوی مشمئزکننده احصا می‌شود و مسوولان نتوانستند درخصوص علت قطعی آن اظهارنظر کنند، البته فرضیه و احتمالاتی پیرامون مظنونان این بوی نامطبوع مطرح شده است.

چند روز پیش خبری از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست هرمزگان مبنی بر شناسایی چند مکان تخلیه پسماندهای صنعتی در مناطق همجوار صنایع غرب بندرعباس به رسانه‌ها ارسال شد.

بر اساس شواهد و بررسی‌ها، این اماکن متهمان سناریوی بوی نامطبوع در مناطقی از خمیر و گچین هستند.

گمانه‌زنی‌ها در رابطه با منشا بوی نامطبوع و بی‌صاحب همچنان ادامه دارد و متهم ردیف اول این داستان نیز مشخص نیست .

گلایه اهالی گچین

شیخ حسن نیک بنیاد، امام جمعه اهل سنت گچین پایین در گفت‌وگو با صبح ساحل از عدم آسایش اهالی ناشی از بوی آزاردهنده گلایه کرد و خواستار رسیدگی سریع به این موضوع محیط زیستی، رفع و شناسایی منبع بوی ناخوشایند شد. وی بابیان اینکه این موضوع اتفاق جدیدی نیست گفت: حدود دو سالی است که اهالی این دهستان، بوی نامطبوعی مانند مشتقات نفتی و گازی احساس می‌کنند، استشمام این بو در شب‌ها و در هوای شرجی غیرقابل تحمل می‌شود.

نیک بنیاد افزود: بارها این استنشاق بوی نامطبوع صدای مردم را درآورده و باعث مشکلات تنفسی برای برخی از افراد شده است، این بو مختص این دهستان نیست و سطح گسترده‌ای از مناطق غرب استان را درگیر کرده است.

وی یادآور شد: سال گذشته نمونه‌ای از پسماند را برای آزمایش به سازمان محیط‌زیست ارسال کردیم ولی جوابی دریافت نکردیم که منبع این پسماند کجا است. امام جمعه اهل سنت گچین پایین گفت: کارشناسان زیادی از منطقه بازدید کردند و در این رابطه مکاتباتی با مسئولان استانی انجام دادیم ولی متأسفانه هیچکس جوابگوی ما نیست.

  

عدم تخصیص اعتبار دستگاه‌های سنجش گازهای هیدورکربنی

برای بررسی دلیل بوهای بد، کارشناسان محیط‌زیست هرمزگان به مناطق مختلف همجوار صنایع غرب حضور یافتند و با نمونه‌برداری و پایش در رصد کشف این سناریو هستند.  این معما هنوز حل نشده و مردم را کلافه کرده است. درصورتی‌که با دستگاهها و ابزارهای دقیق مانند هیدروکربن ویوسی(voc hydrocarbon )به صورت دقیق منبع بوها و آلایندگی را شناسایی می‌شود.

مدیرکل محیطزیست هرمزگان در پاسخ به این سؤال که "چرا ازدستگاه‌های پرتابل پایش هوا برای یافتن منشأ این بوها و میزان آلاینده‌های محیطزیست استفاده نمی‌شود" گفت: متأسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار تاکنون نتوانستیم دستگاه مهمی مانند دستگاه سنجش گازهای هیدورکربنی(هیدروکربن voc) را برای استان خریداری کنیم.

حبیب مسیحی تازیانی با اشاره به صنعتی بودن هرمزگان اظهار داشت: با توجه به اینکه پیگیرهای مستمری برای تأمین اعتبار صورت دادیم ولی موفق نشدیم اعتبارات استانی و حتی ملی برای خرید این دستگاه وارداتی به دست آوریم .

وی گفت: تقریبا حدود 6 ماه است که احصا بوی نامطبوع افزایش یافته است در این مدت تیم کارشناسی این اداره کل ضمن پایش‌های شبانه‌روزی با جدیت موضوع را پیگیری و جلسات متعدد با حضور اعضاء کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا و شرکت‌های پالایشی و نفتی برگزار و احتمالات ممکن بررسی شد.

مسیحی تازیانی از پایش و نمونه‌برداری 40 واحد صنعتی در غرب بندرعباس در این مدت خبر داد و گفت: در پی پایش‌های شبانه‌روزی تیم کارشناسی این اداره کل، چند مکان تخلیه پسماندهای صنعتی در مناطق همجوار صنایع غرب بندرعباس شناسایی شد که می‌تواند یکی از علت‌های انتشار بوی نامطبوع در این روستاها باشد. این مقام مسئول تأکید کرد: تعیین ماهیت پسماندهای تخلیه شده و تطبیق پسماندهای تولیدی ناشی از فرایندهای صنایع پالایشی و نفتی غرب شهر بندرعباس با این پسماندها و شناسایی واحدهای صنعتی آلاینده در دست پیگیری و ارجاع به دستگاه قضایی است.

مدیرکل محیطزیست هرمزگان راجع به سؤال دیگری مبنی بر اینکه یکی از علت‌های بوی نامطبوع می‌تواند ناشی از تخلیه و جابه‌جایی نادرست پسماندهای اسیدی در مناطق باشد؟ گفت: به صورت تخصصی به این مسئله پرداخت می‌شود و در این مورد احتمالات زیادی مطرح می‌شود که به صورت دقیق و کارشناسی در حال بررسی موضوع هستیم، حتما منشأ این بوی نامطبوع را پیدا خواهیم کرد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها