کاهش عرضه و افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل بارندگی‌ها



مدیرکل دفتر امور سبزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تولید گوجه‌فرنگی طبق روال انجام می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم، گفت: کاهش عرضه به دلیل بارندگی‌ها بوده و قیمت‌ها به‌زودی متعادل می‌شود.

      

به گزارش صبح ساحل، حسین اصغری درباره افزایش قیمت گوجه‌فرنگی، افزود: کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در بازار به دلیل شروع فصل سرما و افزایش بارندگی‌ها و تاخیر در برداشت محصول و همچنین مشکلات در سیستم حمل و نقل است؛ در عین حال در زمان بارندگی‌ها امکان برداشت محصول وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: با توجه به سطح زیرکشت محصول، تولید گوجه‌فرنگی به میزان کافی است و نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته است و تقریباً به میزان سال گذشته تولید داریم.

وی با بیان اینکه محصول گوجه‌فرنگی قابلیت انبارداری ندارد و باید به شکل تازه خوری مصرف شود، تصریح کرد: گوجه‌فرنگی از محصولاتی است که به دلیل تازه خوری در مدت زمان کوتاهی پس از برداشت باید به بازار عرضه شود بنابراین هرگونه کمبود در بازار به دلیل شرایط آب و هوایی است.

اصغری گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق جنوبی کشور از جمله خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب کرمان تولیدکننده گوجه‌فرنگی در فصول پاییز و زمستان هستند.

وی اظهار داشت: طبق آمارها محصول گوجه‌فرنگی در سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون و ۴۳۴ هزار تن در سطح ۱۱۲ هزار و ۳۲۴ هکتار تولید شد که در مقایسه با سال زراعی قبل (۱۴۰۱ - ۱۴۰۰) یکسان است.

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برنامه ابلاغی تولید پاییزه گوجه‌فرنگی در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ حدود ۲۱۵ هزار و ۷۲۰ تن در سطح ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید زمستانه آن یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۹۰ تن در سطح ۲۳ هزار و ۱۰۰ هکتار است.

اصغری با بیان اینکه وضعیت تولید نشان می‌دهد که کمبودی در زمینه تولید نداریم افزود: با افزایش عرضه محصول از استان‌های جنوبی کشور به طور حتم قیمت این محصول در تهران و سایر استان‌های کشور تنظیم می‌شود و نرخ‌ها به تعادل می‌رسد.

به گفته وی، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران کل میزان صادرات سال ۱۴۰۱ حدود ۴ هزار و ۷۳ تن باز ارزآوری ۱۱۶۳ میلیون دلار و میزان صادرات هفت ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۲ هزار و ۳۸۱ تن با ارزآوری ۷۶۳ میلیون دلار بوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها