سر‌ بی‌کلاه ترانه‌سرای بندری از فروش چند میلیون دلاری فیلم حیوان

شهرت جهانی ترانه بندری و دست‌های خالی ترانه‌سرای بومی



فیلم حیوان که این روزها حسابی سرو صدا به پا کرده است؛ بیش از 98 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است و مورد استقبال بسیاری از هندی زبانان سراسر دنیا قرار گرفته است. این در حالی است که عوامل فیلم گمان نمی‌کردند که در بهترین حالت فیلمشان بیش از 60 میلیون دلار بفروشد. یکی از نکات جالبی که در این فیلم به چشم می‌خورد ترانه هرمزگانی جمال جمالو است که در بخشی از فیلم مورد استفاده قرار گرفته و شهرت جهانی پیدا کرده است. جالب است بدانید خواننده‌های بسیاری این ترانه را بازخوانی کرده‌اند و اکنون نوبت به خواننده تاجیک به‌نام مهرنگار رستم رسیده است که جمال جمالو  را که ترانه‌ای ماندگار از ابراهیم شهدوستی ترانه سرا، آهنگساز و خواننده هرمزگانی است؛ بازخوانی کند. شهرت این قطعه نخستین بار زمانی از جنوب ایران فراتر رفت که ضیاء آتابای، خواننده ایرانی پیش از انقلاب، آن را در یکی از آلبوم‌های خود منتشر کرد. این قطعه آنچنان با استقبال نسل جوان رو‌به‌رو شد که همان زمان گروه کُر دختران دبیرستان‌های ایران در یک برنامه رادیویی آن را اجرا کردند. قطعه منتشر شده در فیلم هندی حیوان نیز بازخوانی از همین اجرای گروهی است. 
درباره جمال جمالو که به سیاه زنگی هم معروف است
این اثر به گفته ابراهیم شهدوستی بخشی از یک تئاتر بوده که نمایشنامه آن را هم خودش نوشته است اما به دلایلی هیچگاه اجرا نشد. بعد از آن در سال 52 این هنرمند اقدام به سرودن این ترانه بر‌اساس همان نمایشنامه می‌کند. داستان نمایش مربوط به یک خدمتکار آفریقایی سیه‌چرده به نام جمال بوده که از خدمتکاری به تنگ می‌آید و ارباب خود را ترک می‌کند. در بخشی از نمایشنامه ارباب، این شعر را خطاب به جمال می‌خواند. پس از آنکه اجرای نمایش منتفی شد، شهدوستی تصمیم می‌گیرد ترانه را در تلویزیون خلیج فارس اجرا و ضبط کند.
  
 جمال جمالو چطور شهرت جهانی یافت؟
آهنگ جمال قدو یا همان جمال جمالو  در ۶ دسامبر ۲۰۲۳ در فیلم هندی حیوان به عنوان صحنه ورود شخصیت بابی دئول به نمایش گذاشته شد. این ترانه ابتدا در هند و سپس در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد و ویدیوهای فراوانی از آن ساخته شد. پس از بارگذاری این قطعه در یوتیوب، در عرض یک ساعت ۹ میلیون بار دیده شد و پس از گذشت ۲ روز مرز ۱۵ میلیون بازدید را رد کرد. در زمان نگارش مقاله نیز در کانال رسمی T-Series Films که 256 میلیون دنبال‌کننده دارد بیش از 63 هزار بار دیده شد. 
  
درآمد کمپانی سازنده فیلم حیوان از این فیلم چقدر است؟
حیوان پرفروش‌ترین فیلم هندی درجه A (بزرگسالان) در تاریخ لقب گرفت و همان‌طور که اشاره شد این فیلم 98 میلیون دلار در گیشه فروخته است و بر اساس اعلام شرکت سازنده این فیلم 200 کرور روپیه که معادل 24 میلیون دلار است هزینه ساخت دربرداشته است. یعنی تیم سازنده 4 برابر پولی که برای ساخت هزینه کرده درآمد ناخالص از فروش فیلم به دست آورده است. به عبارت بهتر این کمپانی چیزی بالغ بر 74 میلیون دلار سود خالص به‌دست آورده است. علاوه بر این، اگر نگاهی به کانال رسمی T-Series Films در یوتوب بیندازید مشاهده می‌کنید که سکانسی از فیلم که ترانه جمال جمالو در آن پخش شده است؛ بیش از 63 هزار بار دیده شده است. یعنی اگر برای هر هزار بازدید کانال کمپانی T-Series Films  معادل 2 تا 5 دلار در نظر بگیریم که یوتوب به ازای آن پرداخت کند؛ مبلغی بین 126 هزار دلار تا 315 هزار دلار بابت بازدید این ویدئو نصیب این کمپانی شده است. حال سوال اینجاست که سهم ابراهیم شهدوستی که ترانه‌سرای اصلی جمال جمالو است از این درآمد هنگفت چقدر است؟ آیا به لحاظ قانونی امکان درخواست غرامت توسط این شخص از کمپانی سازنده فیلم هست یا نه؟ لازم به ذکر است که این کمپانی تمام عوامل ساخت موسیقی این فیلم را در پایین پست مربوط به ترانه جمال جمالو منشن کرده است اما نامی از ابراهیم شهدوستی در این میان نیست. 
 البته ایشان در فضای مجازی فعالیت کمرنگی دارد که جا دارد بلاگرهای اینستاگرامی و خوانندگان بومی برای تسهیل ورود ایشان به فضای مجازی به ایشان یاری برسانند. چه بسا به این طریق ابراهیم شهدوستی بتواند به جایگاهی که در شان اوست برسد و شاهد اجرای کنسرت‌ ترانه‌های ثبت شده ایشان در سطح کشوری و یا لااقل در جزیره کیش باشیم. شاید برای رقم خوردن این اتفاق نباید از مسئولین توقعی داشت چراکه مدت‌هاست فضای فکری مسئولین این حوزه با نیازها و سلیقه مردم و همچنین هنرمندان فاصله پیدا کرده است و عموما جز وعده از آنها کار درخوری دیده نشده است. اما مردم اصیل و باغیرت بندر می‌توانند صدای ابراهیم شهدوستی باشند و علاوه بر حمایت از هنرمند بومی خود، از ترانه‌های ماندگار خطه جنوب نیز صیانت کنند.
  
 پرچم متولدین دهه سی بالاست
صادق بنا که اکنون به صادق بوقی معروف شده، متولد ۱۳۳۲ در رشت است. او در گذشته و سال‌های گذشته به عنوان بوقچی، لیدر و تبلیغاتچی کنار تیم‌های شمالی فوتبال فعالیت می‌کرد و به همین دلیل به او لقب «صادق بوقی» داده‌‎ بودند. او پس از بازنشستگی به شغل ماهی‌فروشی مشغول شد و البته کنار آن تاکسی نیز داشت. صادق بوقی از سال ۱۳۹۹ شروع به رقصیدن و آوازخوانی در بازار رشت کرد که ویدئو‌های آن در ابتدا فقط در شبکه‌های اجتماعی مربوط به گروه‌های استانی منتشر می‌شد. اما رفته رفته به یک اینفلوینسر اینستاگرامی تبدیل شد. اکنون تعداد دنبال کنندگان اینستاگرام صادق بوقی از یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر هم گذشته است. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که بندری‌ها هم از هنرمند متولد دهه سی خطه خود حمایت کنند. جالب است بدانید صادق بوقی این روزها درآمد خوبی هم از راه تبلیغات دارد. پایین‌ترین رقم استوری در این صفحه ۶ میلیون تومان و بالاترین رقم ۱۲ میلیون تومان است. هزینه حضور صادق بوقی در تهران برای تبلیغات نیز 45 میلیون تومان عنوان شده است.
 آیا نمی‌توان کاری مشابه این موضوع برای ترانه‌سرای همشهری خود انجام داد؟ آیا روزی فرا نخواهد رسید که کنسرت او با آن لهجه بومی و شیرینش صندلی خالی نداشته باشد؟ این رویاپردازی را بگذارید کنار شرایط فعلی او که در مصاحبه‌ای بیان کرده است سقف خانه‌اش بر سر او خراب شده و کسی حالی از او نپرسیده است. 
 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها