رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس خبرداد:

تشکیل مجمع مشورتی شـوراهای ادوار شهر بندرعباس


نویسنده: معصومه نعمتی

مراسم گرامیداشت روز شوراها با حضور اعضای شورای شهر بندرعباس، تعدادی از اعضای شوراهای ادوار گذشته و اصحاب رسانه، دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد. 

    

  
 ایجاد قوه مشورتی قوی در میان شوراهای ادوار
 به گزارش صبح ساحل، «مصیب نظری»، رئیس شورای شهر بندرعباس در نشست مشورتی شورای ششم با اعضای شورای ادوار گذشته ضمن تبریک روز ملی خلیج فارس و روز شوراها گفت: یکی از ضعف‌های ما در استان هرمزگان این است که ظرفیت ایجاد می‌شود اما نخبه‌سوزی می‌شود و از ظرفیت افراد باتجربه استفاده نمی‌شود.
نظری افزود: لذا بر آن شدیم تا در کنار هم به عنوان یک قوه مشورتی قوی، مجمع ادوار شوراهای شهر بندرعباس را تشکیل دهیم و افکار و نظرهای مطرح‌شده را برای پیشبرد اهداف شهری استفاده کنیم.وی اضافه کرد: در نظر داریم این مجمع به صورت فصلی یا دو فصلی یا برای موضوعات خاص تشکیل شود.
رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: یکی از ضعف‌ها در نهاد شورای شهر بندرعباس، عدم مشورت با نخبگان حوزه‌های مختلف است.
نظری با بیان اینکه دومین نیاز شورای شهر بندرعباس، ایجاد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی است، افزود: سه‌شنبه در صحن علنی شورای شهر بندرعباس اعضای شورای پژوهش انتخاب می‌شوند.وی اظهار کرد: این مهم قرار است رقم بخورد تا هر زمان شورای شهر بندرعباس نیاز به مطالعه موضوعی در حوزه شهری داشتند، بتوانند از منبعی مستند که به وسیله مرکز پژوهش‌ها تهیه شده، استفاده کنند.
  
 نقش انکارناپذیر شورا در توسعه شهر
«فاطمه جراره»، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای شهر بندرعباس در مراسم گرامیداشت روز شوراها با تبریک این روز گفت: قانون اساسی به خوبی نقش شورا را مشخص کرده است؛ تمام دستگاه‌های دولتی باید به طرح‌ها و برنامه‌های شورا کمک کنند و این نشان‌دهنده نقش ویژه‌ای ا‌ست که شورا در پیشبرد اهداف شهری و موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کمک به دولت دارد.وی افزود: برای دستیابی به جایگاه حقیقی شورا در جهت توسعه شهرها با آن‌ها همراه هستیم؛ چراکه هیچ‌جایی به اندازه شورا این فرصت را ندارد که بتواند شهر را توسعه دهد.
  
 توسعه هرمزگان برون‌زا بوده است
«صالح دریانورد»، عضو سابق شورا در این نشست گفت: توسعه سایر استان‌ها گام به گام و درون‌زا است اما توسعه هرمزگان برون‌زا و دستوری بوده است.دریانورد افزود: استان هرمزگان ظرفیتی ملی برای کشور است و توان ما توان ملی است نه توان منطقه‌ای؛ اما استان ضعیف است و توسعه نداشته است.وی اظهار کرد: صنایع و بنادر از ظرفیت عمومی شهر استفاده کرده‌اند و با ساخت شهرک‌هایی چون گاز، مروارید و ... ظرفیت خصوصی ایجاد کرده‌اند.
  
 شکاف بین افکار عمومی و شورای ششم
«آبتین امیری»، عضو شورای پنجم شهر بندرعباس نیز در این نشست گفت: رئیس شورای ششم گفتند که نباید نخبگان را قربانی سیاست کنیم اما من فکر می‌کنم کسانی که در قدرت هستند مسئولیت این کار را دارند و اعضای شورا مسئولیت حاکمیتی ندارند.
وی افزود: در شورای ششم به مسائل اصلی شهر بندرعباس پرداخته نشده و بیشتر مسائل شخصی مطرح شده است.امیری اظهار کرد: شورای ششم می‌توانست از مشاوره اعضای قبلی شورا استفاده کند اما پیش از این این کار را انجام نداد. عضو شورای پنجم شهر بندرعباس با بیان اینکه باید نیروی انسانی را به عنوان سرمایه بشناسیم، گفت: امیدوارم اراده‌ای واقعی برای استفاده از نخبگان در حل مسائل شهری وجود داشته باشد. امیری عنوان کرد: هر فردی که به شورا وارد می‌شود نماینده افکار مردم است و در این دوره بین افکار عمومی و شورا شکاف ایجاد شده است.
  
 شوراها نیاز به برنامه دارند 
همچنین «فیصل دانش»، عضو شورای پنجم در این نشست گفت: همان‌طور که شهرداری‌ها و ادارات برنامه دارند، شوراها هم نیاز به برنامه دارند.وی افزود: نخبه‌کشی اتفاق می‌ا‌فتد و فردی که تجربه کسب کرده را به دلایلی کنار می‌گذارند و افراد جدیدی جایگزین می‌شوند. بنابراین فرد جدید دوباره اشتباهات قبلی را تکرار می‌کند و از تجربه‌های خوب استفاده نمی‌کند. دانش گفت: باید با استفاده از تجربیات و دانش پیشکسوتان و اعضای ادوار گذشته شورا برنامه‌ای تدوین شود که با تغییر اعضای شورا تغییر نکند و جاهایی که اشتباه کردند به عنوان تجربه استفاده شود و جاهایی که موفق بودند راه را ادامه دهند.
  
 توجه شورای ششم به ایجاد شور و نشاط در مردم
«مهران نجاتی»، عضو شورای چهارم شهر بندرعباس نیز در این مراسم با بیان اینکه دوره ششم شورای شهر بندرعباس دوره خوبی بوده است، گفت: این دوره با ساخت المان‌ها و افتتاح پارک‌ها زمینه شور و نشاط مردم را فراهم کرده است.وی افزود: این اثری خوب است که شورای ششم توانسته از خود به جا بگذارد.نجاتی اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در نشست‌های بعدی و مرکز پژوهش‌ها از خرد جمعی برای منافع شهر بندرعباس استفاده کنیم.گفتنی است که در این مراسم اعضای شوراهای ادوار مختلف به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان از اعضای شورا به‌مناسبت گرامیداشت روز شوراها تقدیر شد.
  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها