پهناورترین استان ساحلی دانشگاه علوم و فنون دریایی ندارد

لزوم توسعه صنعت دریامحور در هرمزگان!



صبح ساحل ، اجتماعی - سراسر نوار ساحلی هرمزگان با وجود نیروهای مستعد و توانمند جوان در حالی بکر و مغفول باقی مانده که سهم حداقلی دانش دریایی به عینه مشهود است.

به گزارش هرمز؛اهمیت راهبردی دریا در توسعه کشورها موضوعی ضروری و غیر قابل انکار است که ارتباط مستقیمی با پیشرفت جوامع بشری دارد که با نگاه به الگوی پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته می‏‌توان به جایگاه ویژه دریا و صنایع مرتبط با آن در مسیر ترقی کشورها پی برد.

کشور ما به واسطه برخورداری از ۵۰۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و همجواری با مهمترین آبراه‏های دنیا، ظرفیت های بکر و بی نظیری برای بهره‌مندی از این نعمت الهی داراست؛ چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر از خط ساحلی کشور در جنوب واقع شده که به واسطه وجود مهم ترین میدان های نفت و گاز جهان در حوزه خلیج فارس به عنوان گلوگاه انرژی جهان حساس‌ترین منطقه دنیا بشمار می رود.

توسعه فعالیت های دریایی با محوریت تامین امنیت دریایی، فعالیت های گسترده شیلاتی، توسعه حمل و نقل دریایی، توسعه سواحل و رونق صنایع مرتبط با دریا آن هم در استان پهناور هرمزگان با وجود بیش از یک هزار و ۱۰۰کیلومتر مرزآبی و نوار ساحلی  لزوم  از ضرورت توسعه دریا است.

خلیج فارس با وسعت ۲۴۰ هزار کیلومترمربع سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می شود که با قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال- جنوب،مجاورت با آب‌های گرم، وجود جوامع مرجانی، جنگل‏‌های مانگرو،  پهنه‌های گلی جزر و مدی، سواحل شنی و ماسه‌ای از بیوم های برتر و غنی زیستی دنیا محسوب می شود.

موقعیت منحصر به فرد  استان هرمزگان به واسطه برخورداری از نوار ساحلی گسترده توسعه زیرساخت ها و فناوری های دریا در زمینه‌های صنعتی، اقتصادی، پژوهشی، نظامی، گردشگری و غیره را می طلبد تا با این این وسیله به رونق بیشتر سواحل استان دست یافت.

سراسر نوار ساحلی هرمزگان با وجود نیروهای مستعد و توانمند جوان در حالی بکر و مغفول باقی مانده که سالانه بیش از ۲۰۰هزار نفر با تخصص های متعدد روانه جامعه می شوند که سهم حداقلی دانش دریایی به عینه مشهود است و یا چنانچه اگر در این میان گرایشاتی مزتبط با حوزه دریا وجود داشته باشد، به واسطه بیگانگی مدیران ارشد کشوری با دریا سرگردان بازار کار می شوند.

عمده ترین چالش های صنعت دریا را باید بخشی نگری مدیرانی دانست که با ماهیت دریا  و پیامدهای مثبت اقتصادی و اشتغالی آن بیگانه هستنداین در حالی است که توسعه فن‏آوری دریایی عامل تسریع و توسعه علمی است و بهره وری از نیروی انسانی  بالفعل موجود می توان مشکلات اقتصادی این حوزه را مرتفع نمود.

هرمزگان استان معین گردشگری دریایی در کشوراله مراد عفیفی پور، مدیر کل بنادر هرمزگان با اشاره به  برنامه توسعه گردشگری دریایی گفت: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود هرمزگان به عنوان استان معین گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است.

وی اظهار داشت: ۱۳بندر در این استان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی کشور وجود دارد که ۹۵ درصد از حجم کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود ۱۰۰ درصد عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزایر خلیج فارس را بر عهده دارند.

وی اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه گردشگری دریایی را شامل سه بسته عمرانی، فنی و دریایی دانست و گفت: در این رابطه در پنج بخش تامین ایمنی آبراه ها، بنادر و شناورها، پاسخگویی به شرایط اضطرار و برنامه های توسعه ای اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

وی از شناسایی و ساماندهی ۶ مبدأ گردشگری در مرکز و شرق استان، ۱۲ مرکز در غرب استان، ۱۷ مرکز در جزیره قشم و ۵ مورد در جزیره کیش خبر داد و افزود: مطالعات اولیه به منظور جانمایی بهینه بنادر جدید دارای قابلیت پذیرش گردشگر انجام شده است.

ضرورت تاسیس رشته های فنی و صنعتی دانشگاهیعلی اکبر شیخی فینی،رییس دانشگاه هرمزگان گفت: با توجه به شرایط و اقلیم استان که ظرفیت دریایی را برای آن به ارمغان آورده تاسیس رشته های فنی و صنعتی دانشگاهی متناسب با این مزیت ها ضروری است.

شیخی افزود:وجود مجتمع عظیم بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ایزوایکو و رونق فعالیت های دریانوردی در هرمزگان پرداختن به این بخش را برای دانشگاه های هرمزگان تبدیل به یک ضرورت با اولویت کرده است.وی ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه های هرمزگان از نظر امکانات صنعتی آن اندازه قوی نیستند که بتوانند کارگاه های بزرگ صنعتی دایر کنند که برای رفع این نیاز، صنایع و نهادهای دریایی باید در کنار دانشگاه قرار گیرند.

رییس دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: این دانشگاه با توجه به دارا بودن دانشگاه علوم و فنون دریایی افزودن رشته های دریایی را پی گیری می کند.

شیخی فینی ادامه داد: تقاضای تاسیس رشته های فنون دریایی در آینده به شورای گسترش آموزش عالی ارسال می شود که امیدواریم با تقویت زیرساخت ها با درخواست دانشگاه هرمزگان موافقت شود.

سرمایه گذاری در حوزه فن‏آوری دریا و رشد دانش و فن ‏آوری یکی از الزامات واجب در استان هرمزگان است و نگاههای بخشی بدون آینده نگری کمکی در راستای رشد قابل  ملاحضه و چشمگیر با محوریت صنایع دریایی ندارد لذا در شرایطی که بر جمعیت جوانان جویای کار هر روز افزوده می شود و فرصت های شغلی تنها به بهانه از بین رفتن شرایط ادامه کار یکی یکی از گرونه فعالیت خارج می شود، گسترش صنایع دریا محور فرصتی مغتنم برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها