اهدا عضو زن هرمزگانی به بیمار نیازمند:

کبد مهناز در کالبد بیمار، جان گرفت



 

خانواده مرحوم دهقانی در اقدامی خداپسندانه کبد او را به بیمارنیازمند اهدا کردند.

دقایقی هست که خبر ناگواری را شنیده اند خبر مرگ مغزی مادر،  باور این خبر دردناک، برایشان چنان سخت است که نمی خواهند لحظه ای این موضوع را  تصور کنند و تاکید می کردند که اگر امیدی برای بهبودی بیمارشان هست انجام گیرد، اما پزشک معالج سرش را به عنوان پاسخ منفی تکان می دهد و می گوید  که علیرغم تلاش کادر درمانی، این  زن 58 ساله پس از گذراندن دوره ای در کما، دچار مرگ مغزی شده است. 

وی پس از سخنانی در خصوص مرگ مغزی و عدم برگشت چنین افرادی به زندگی می گوید که تایید مرگ مغزی با دقت و وسواس خاصی توسط تیم متخصص اعلام می شود و از این خانواده می خواهد تا دیر نشده است اعضای بدن بیمارشان برای بیماران نیازمند اهدا کنند...

مرد 62 ساله که چشماش پر از اشک است پس از اعلام رضایت خود از اهدا اعضای بدن همسرش، رضایت فرزندانش را  می خواهد، آنها که هنوز در شوک این اتفاق هستند نیز این موضوع را  می پذیرند که ثواب اخروی به مادرشان برسد و بیمارانی سلامتی اش را بدست بیاورند.

 اهدا  کبد

نهم اسفندماه جاری است تیم اهدا عضو وارد بیمارستان ام لیلا بندرعباس می شوند و آزمایشات مختلفی بر روی بیمار انجام می دهند، پس از مدتی  مشخص می شود با توجه به بیماری فشار خون  بیمار، فقط کبد جز لیست اهدا قرار می گیرد.

با توجه به گروه خونی +O مهناز دهقانی فورخورجی، بیمار نیازمند به کبد یافت می شود و در یازدهم ماه، بلافاصله عملیات جدا سازی این عضو از بدن این بیمار مرگ مغزی انجام می گردد.

خونریزی مغزی

«شنبه چهارم همین ماه بود که من و دو برادرانم مانند همیشه سر کار بودیم  و مادرم تنها در خانه بودکه ناگهان حالش بد شد، خواهرم که همسایه ما  در «الهیه شمالی» هست، پس از اطلاع از وضعیت مادر که سابقه فشار خون داشت، سریع با اورژانس 115 تماس گرفت، ساعت 6 و نیم عصر آمبولانس  بیمار ما  را به بیمارستان شهید محمدی انتقال داد و نیم ساعت بعد همگی در بیمارستان حاضر شدیم».

منا دهقانی، دختر مرحومه با بیان این مطلب می گوید: زمانی که به بیمارستان رسیدیم مادر در اورژانس بود و  حالش بد بود، پس از آزمایشات و سی تی اسکن  دریافتیم  مادر دچار خونریزی مغزی شده است، ساعاتی گذشته بود که  تصمیم گرفتیم وی را برای ادامه درمان به بیمارستان خصوصی ام لیلا انتقال دهیم.

آنها منتظر رسیدن آمبولانس خصوصی هستند که در همان لحظه، زن میانسال بر روی برانکارد حالش بدتر می شود، بلافاصله  کادر درمانی بیمارستان بر بالینش حضور  می یابند.

« به ما گفتند که بر اثر تزریق آرامبخش بیمار شما خواب رفته است، ما هم با خیال اینکه مادر حالش بهتر شده است آسوده خاطر منتظر آمبولانس بودیم که  آمبولانس هم رسید، بلافاصله کادر پزشکی آمبولانس  سمت اتاق مادر رفتند و پس از لحظاتی به سمتمان آمدند و بیان داشتند که بیمار شما در کما است، باورمان نمی شد».

 امید نافرجام بهبودی 

ساعت دو و نیم بامداد است که بیماربه بخش (ای سی یو) بیمارستان ام لیلا انتقال  می یابد. روزها و شبها می گذرد، پزشک به خانواده دهقانی امید می دهد که حال بیمار رو به بهبودی است و می توان آب میوه را به او خوراند.

« وابسته مامان بودم هر لحظه سعی می کردم آنجا باشم و تمام کارهای که لازم بود را انجام می دادم حتی در روز مادر(7 اسفند) به همراه پدر و دو برادر و خواهرم  دسته گل گرفتیم و همه بر بالینش حاضر شدیم چون می فهمیدیم فردی که در کماست صداها را می شنود و اتفاقات اطراف خود را می فهمد و امید بهبودی داشتیم».

خبر شوکه آور

پنج روز از بستری شدن مهناز دهقانی فورخورجی می گذرد و خانواده مانند همه روز در ساعت ملاقات « پنج عصر» می خواهند به بخش( آی سی یو) وارد شوند که پرستار بخش از آنها می خواهد  به نزد پزشک معالج بروند.

« پنجشنبه بود، در زمان ورود به بیمارستان ما را به اتاق پزشک بردند، گفتیم شاید  مادر حالش بهتر شده و پزشک در این مورد می خواهد حرف بزند و توصیه های برای بهبودی داشته باشد اما لحظاتی بعد با خبر شوکه آوری روبرو شدیم که در همان روز پدر رضایتنامه اهدای عضو را امضا نمود».

 این دختر 26 ساله ادامه می دهد: بخشش کلمه بزرگ و بسیار تکان دهنده ای است شاید در نگاه نخست به نظر برسد که بخشیدن بسیار آسان است اما گاهی بخشش مساوی با کلمه ایثار و از خود گذشتگی است، مادر من  در دوران زندگی اش فرد بسیار مهربان و با گذشتی بود و پدر با توجه به شناخت  روحیه مادر، با شنیدن اینکه می توان اعضای بدن مادر را اهدا نمود بدون هیچ درنگی پذیرفت تا روح مادر شاد شود».

 انجام سومین عمل اهدای عضو توسط 

بانوان هرمزگان

مشاور امور بانوان رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از انجام سومین عمل اهدای عضو توسط بانوان در استان هرمزگان خبر داد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: از ابتدای راه اندازی واحد اهدای عضو در استان تاکنون» 9 عمل اهدای عضو با رضایت خانواده ها صورت گرفته  که از این تعداد، 3 مورد اهداء توسط بانوان استان بوده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: با فرهنگ سازی و افزایش سطح سواد سلامت مردم در استان، انجام این اقدام خداپسندانه رو به افزایش است.

رئیس واحد پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز اظهار داشت: در تاریخ 5 اسفند سال جاری خانم 58 ساله با داشتن بیماری مزمن فشار خون بالا دچار سکته و خونریزی مغزی شد که پس از مراجعه به بیمارستان ام لیلا بندرعباس تحت درمان و مراقبت ویژه قرار گرفت.

دکتر حسین پور افزود:  به دلیل شدت ضایعه در نهم اسفند ماه مرگ مغزی بیمار پس از بررسی های لازم توسط تیم پزشکی معالج تایید شد.

وی اظهار کرد: پس از جلب رضایت خانواده بیمار مبنی بر اهداء عضو و نجات جان سایر بیماران، خانواده بیمار موافقت خود را جهت عمل اهدای عضو اعلام کرده و بیمار جهت انجام عمل اهدای عضو به بیمارستان شهید محمدی منتقل شد.

رئیس واحد پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: عمل اهدای عضو با حضور جراح پیوند اعضاء در بخش جراحی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس صورت گرفت و کبد بیمار جهت اهداء به بیمار نیازمند برداشته شد.

دکتر حسین پور عنوان کرد: تصمیم گیری خانواده ها برای اهدای عضو اقدامی بزرگ، شجاعانه و نجات بخش برای بیماران نیازمند عضو در استان می باشد.

وی خاطر نشان کرد: استان هرمزگان یکی از استانهایی است که سالانه تعداد زیادی از بیماران به علت بیماری و حوادث دچار مرگ مغزی می شوند و در مقابل تعداد زیادی از بیماران نیازمند عضو در انتظار دریافت عضو هستند.

لذا با با گذشت و ایثار از طرف خانواده هایی که عزیز خود را ازدست داده اند زندگی دوباره ای به بیماران و نیازمندان هدیه خواهد شد.

قطعه نام آوران آرامستان باغو

سیزدهم اسفندماه جاری، مهناز دهقانی فورخورجی در قطعه نام آوران آرامستان باغو آرام می گیرد و نام نیکش در ذهن ها باقی می ماند ...

مادری که در طول  زندگی، درس اخلاق و انسانیت را به فرزندانش  آموخته و زنگ  آخر کلاس را  با نجات هموطنی به پایان رسانده است، هموطنی که هر لحظه منتظر ناقوس مرگ بود اما با  هدیه زیبای این زن هرمزگانی امید به زندگیش چند برابر شد  و لبخند زندگی بر لبانش همچنان جاریست...

گفتنی است: قطعه نام آوران مدتی قبل توسط شهرداری بندرعباس و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای  متوفیان مرگ مغزی که اعضای بدنشان پیش از فوت اهدا ‌شد به صورت رایگان تعلق می گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها