فصل سرما گوجه را گران کرد؛

کنتـرل قیمت صیفی‌جات با سیگنال جنوب



گوجه‌فرنگی، مرزهای جدیدی از افزایش قیمت را نمایان کرده است. برخی مغازه‌داران معتقد هستند که دلیل اصلی گرانی گوجه‌فرنگی صادرات این محصول به عراق است؛ اما مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، دلیل گرانی گوجه‌فرنگی در بازار، کاهش عرضه آن در بازار به دلیل شروع فصل سرما، بارندگی‌ و تأخیر در برداشت محصول و حمل‌ونقل بوده که البته قیمت‌ها به‌زودی متعادل می‌شود. در ١٠ روز پایانی آبان، قیمت گوجه‌فرنگی از محدوده قیمتی ٨ تا ١٠ هزار تومان پرواز کرد به‌طوری‌که اکنون در برخی از مناطق کشور تا کیلویی ٧٠ هزار تومان هم فروخته می‌شود.

                      
مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در نقاط مختلف کشور قیمت گوجه‌فرنگی از ۴٠ هزار تومان تا ٧٠ هزار تومان بستگی به محل و منطقه آن در نوسان است به‌گونه‌ای که برخی از شهروندان برای خرید این قلم با مشکل مواجه شده و قید خرید گوجه‌فرنگی را زده‌اند. همین موضوع سبب شده تا مغازه‌داران نیز زیر بارفروش گوجه‌فرنگی نروند. داستان افزایش ناگهانی قیمت گوجه‌فرنگی هرسال در پاییز تکرار می‌شود و به صدر اخبار گرانی‌ها بازمی‌گردد و دلایلی همچون افزایش هزینه حمل‌ونقل و صادرات در خارج از فصل را پشت پرده اصلی این گرانی بی‌سابقه عنوان می‌کنند. حتی در بهمن سال ۸۵ نیز که محمود احمدی‎نژاد با یک ماه و نیم تأخیر لایحه بودجه سال بعد را به مجلس آورد در واکنش به دلیل گرانی گوجه‌فرنگی گفت «بیایید از تره‌بار نزدیک خانه ما خرید کنید، چرا از جا‌های گران خرید می‌کنید؟».
        
 بارندگی در جنوب عامل افزایش قیمت گوجه‌فرنگی
رئیس اتحادیه  میوه‌فروشان البرز نیز  یکی از دلایل افزایش قیمت محصولاتی چون گوجه‌فرنگی، بارش باران در جنوب کشور و نرسیدن این محصولات به بازار است.
محمدرضا فلاح با اشاره به بالا رفتن قیمت گوجه‌فرنگی در بازار، گفت: علت افزایش قیمت صیفی‌جات علی‌الخصوص گوجه‌فرنگی در هفته گذشته بارش باران به‌صورت وسیع و گسترده در جنوب کشور است  که هنوز در استان بوشهر ادامه دارد  و  باعث شده کشاورزان نتوانند محصول را برداشت کنند.
     
 تولیدکننده گوجه‌فرنگی در فصول پاییز و زمستان
همچنین«حسین اصغری»، مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در اواخر آبان ماه با اشاره به دلایل گرانی گوجه‌فرنگی در بازار گفت: «کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در بازار به دلیل شروع فصل سرما، بارندگی‌ و تأخیر در برداشت محصول و حمل‌ونقل بوده که البته قیمت‌ها به‌زودی متعادل می‌شود». اصغری درباره افزایش قیمت گوجه‌فرنگی، افزود: «کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در بازار به دلیل شروع فصل سرما و افزایش بارندگی‌ها و تأخیر در برداشت محصول و همچنین مشکلات در سیستم حمل‌ونقل است؛ درعین‌حال در زمان بارندگی‌ها امکان برداشت محصول وجود ندارد».اصغری گفت: «با توجه به شرایط اقلیمی مناطق جنوبی کشور ازجمله خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب کرمان تولیدکننده گوجه‌فرنگی در فصول پاییز و زمستان هستند».
به گفته وی، طبق آمارها محصول گوجه‌فرنگی در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون و ۴۳۴ هزار تن در سطح ۱۱۲ هزار و ۳۲۴ هکتار تولید شد که در مقایسه با سال زراعی قبل (۱۴۰۱ – ۱۴۰۰) یکسان است.
مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: «برنامه ابلاغی تولید پاییزه گوجه‌فرنگی در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ حدود ۲۱۵ هزار و ۷۲۰ تن در سطح ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید زمستانه آن‌یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۹۰ تن در سطح ۲۳ هزار و ۱۰۰ هکتار است». 
اصغری بابیان اینکه وضعیت تولید نشان می‌دهد که کمبودی درزمینهٔ تولید نداریم، افزود:« با افزایش عرضه محصول از استان‌های جنوبی کشور به‌طور حتم قیمت این محصول در تهران و سایر استان‌های کشور تنظیم می‌شود و نرخ‌ها به تعادل می‌رسد». به گفته وی، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران کل میزان صادرات سال ۱۴۰۱ حدود ۴ هزار و ۷۳ تن با ارزآوری ۱۱۶۳ میلیون دلار و میزان صادرات هفت‌ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۲ هزار و ۳۸۱ تن با ارزآوری ۷۶۳ میلیون دلار بوده است.
بر اساس این گزارش طی هفته‌های اخیر، هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی باقیمت بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان در بازار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، درحالی‌که پیش‌ازاین نرخ هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی بین ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان بوده است.
منابع:تسنیم/ جهان صنعت/ دنیای اقتصاد/ ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها