مدیرکل کتابخانه‌های استان در نشست خبری معرفی تفاهم‌نامه مکتب در هرمزگان:

برای کتابخانه‌ها جنگیدیم/ تأمین اعتبار 200 میلیارد تومان برای احداث کتابخانه‌های استان


نویسنده: سامیه طهورنیان

مدیرکل کتابخانه‌های استان هرمزگان در حاشیه نشست خبری از انعقاد تفاهم‌نامه برای طرح مکتب و ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله و انتخاب هرمزگان به‌عنوان استان پایلوت اجرای این طرح خبر داد و گفت: طی شش ماهه گذشته انتصاب من در این پست و با کمک مردم استان و در کنار پیگیری‌های دلسوزانه استاندار، بسیاری از پروژه‌های نیمه‌کاره حوزه کتابخانه‌های استان هرمزگان که دهه‌ها راکد مانده بود را مجدداً به چرخه اجرا برگرداندیم؛ اما در راستای تحقق این هدف، کفش آهنین پوشیدیم و برای گرفتن حق مردم در حوزه کتابخانه‌های استان، جنگیدیم. محمدی با شرح کمبودهای کتابخانه و استقبال مردم و جوانان استان از کتاب‌خوانی، بیان داشت: تأمین اعتبار 200 میلیارد تومان برای راه‌اندازی و احداث کتابخانه‌های پیامبر اعظم (ص) بندرعباس، تأسیس کتابخانه سردشت بشاگرد، رویدر و جزیره لارک با کمک استاندار انجام‌شده است.
  

محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اجتماعی 2020 محله کم برخوردار کشور

فرشاد محمدی، مدیرکل کتابخانه‌های استان در خصوص طرح بزرگ مکتب و انتخاب هرمزگان به‌عنوان استان پایلوت این طرح گفت: مجمع کتابخانه‌های بزرگ مکتب با همکاری قرارگاه تحول ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، طرحی جهت توسعه فعالیت‌های کتاب‌خوانی در کشور در دست اجرا دارند که مقررشده در یک استان اجرایی گردد. محمدی افزود: با تلاش‌های شبانه‌روزی استان هرمزگان با ارائه برنامه منسجم در رقابت با ۳۰ استان دیگر توانسته اعتماد را کسب کند و به‌عنوان استان مجری انتخاب گردد. مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) متشکل از بزرگ‌ترین واصلی‌ترین سازمان‌های دارای تشکیلات کتابخانه‌ای در کشور است که به‌عنوان شورای هماهنگی کتابخانه‌های فراگیر یا شاخص کشور طرح‌های مهمی در دست اجرا دارد. محمدی اضافه کرد: اخیراً این مجمع تفاهم‌نامه‌ای با ستاد محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اجتماعی 2020 محله کم برخوردار کشور امضا نموده و جهت اجرای عدالت فرهنگی استان هرمزگان به‌عنوان استان پایلوت اجرای این طرح انتخاب‌شده است. با توجه به اینکه تعدادی از سازمان‌های بزرگ عضو مکتب همچون مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه و موزه ملک فاقد هرگونه دفتر یا نمایندگی در استان می‌باشند، با اجرای این طرح فرصت شایسته‌ای جهت استفاده از ظرفیت این سازمان‌ها در هرمزگان فراهم می‌شود. همچنین ازآنجایی‌که ستاد محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اجتماعی 2020 محله کم برخوردار کشور نقش برجسته‌ای در اجرای این طرح بر عهده دارد می‌توان از ظرفیت این مجموعه به بهترین شکل ممکن جهت محرومیت‌زدایی در محلات هدف بهره برد و برنامه مدونی جهت بهبود وضعیت این محله‌ها ارائه نمود.
محمدی با تأکید بر اینکه پایلوت شدن در این رویداد اتفاق بزرگی برای استان است، عنوان کرد: استان‌ها و کلان‌شهرهای بزرگی پیگیر بودند تا بتوانند این عنوان را از آن خود کنند اما با دفاعی که انجام دادیم توانستیم مسئولان را اقناع کنیم که عرضه و تقاضای کتاب و محصولات فرهنگی در هرمزگان باهم همخوانی ندارند و همین امر موجب هدر رفت انرژی و پایین آمدن سرمایه اجتماعی در استان شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های هرمزگان در رابطه با این موضوع گفت: «شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان به‌عنوان یکی از مناطق محروم کشور شناخته می‌شود و شهر سردشت به‌عنوان مرکز شهرستان فاقد کتابخانه عمومی است. با توجه به گسترش مدارس تأسیس مدارس شبانه‌روزی، دانشگاه و مرکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان بشاگرد و تشویق مردم به کسب دانش و ادامه تحصیل، عدم وجود کتابخانه عمومی چالشی جدی در بحث توسعه فرهنگی شهرستان به‌حساب می‌آید».

وی ابراز داشت: این طرح که در آن کتابخانه‌های بزرگ کشور مشارکت دارند تلاش خواهیم کرد، سرانه مطالعه و درصد دسترس‌پذیری کتابخانه‌ها در استان را افزایش دهیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، تأکید کرد: یکی از آثار و برکات پایلوت شدن در این طرح، ارسال ۵۰ هزار جلد کتاب از سوی کتابخانه‌های بزرگ کشور است که بنا است به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد و من فکر می‌کنم اتفاقات این‌چنینی است که نگاه کشور را به هرمزگان تغییر خواهد داد.
محمدی همچنین با قدردانی از نگاه ویژه استاندار هرمزگان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی گفت: تأمین اعتبار برای راه‌اندازی و احداث کتابخانه‌های پیامبر اعظم (ص) بندرعباس، تأسیس کتابخانه سردشت بشاگرد، رویدر و جزیره لارک نیز با نظر مساعد استاندار هرمزگان در دستور کار قرار دارد و در این راستا مقررشده 200 میلیارد ریال به حوزه کتابخانه‌ها اختصاص یابد.

  

جزییات تفاهم‌نامه مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور و ستاد توانمندسازی
حیدری معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان نیز در تشریح جزئیات این تفاهم‌نامه، گفت: ذیل این طرح بهسازی و تقویت کتابخانه‌های موجود در سطح استان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به جامعه آماری بالایی که آموزش‌وپرورش به‌عنوان دانش‌آموز در اختیار دارد، گفت: تلاش خواهیم کرد با اجرای طرح‌های کوله‌پشتی کتاب و پیک کتاب در سطح مدارس استان هر مدرسه را به نزدیک‌ترین کتابخانه لینک کنیم و دانش‌آموزان نیز بتوانند از خدمات فرهنگی در حوزه کتاب به‌صورت مستمر بهره‌مند شوند.
معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، تصریح کرد: برگزاری تور بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران و موزه و کتابخانه ملی ملک از دیگر موارد تفاهم شده بین مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور و ستاد توانمندسازی محلات است که با راهبری اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان انجام خواهد شد.

حیدری خاطرنشان کرد: برگزاری طرح نذر کتاب از دیگر طرح‌های فاخری است که دنبال خواهیم کرد تا ذیل آن دانشجویانی که موفق شده‌اند در دانشگاه قبول شوند با نذر کتاب، کتاب‌های کمک‌آموزشی خود را در اختیار دانش‌آموزان پشت‌کنکوری مناطق محروم قرار دهند تا آن‌ها نیز بتوانند از این امکان برخوردار شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها