واکسیناسیون پنوموکوک کودکان زیر یک سال از بندرخمیر آغاز شد



طرح چند مرحله‌ای واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان زیر یکسال در کشور، روز دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه از بندرخمیر در استان هرمزگان آغاز شد.

 

به گزارش صبح ساحل، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در حاشیه آغاز بکار این طرح گفت: مقرر شد واکسن مهم پنوموکوک در برنامه واکسیناسیون عمومی قرار گیرد که این برنامه از امروز به صورت چند مرحله‌ای و با اولویت بخشی به مناطق محروم، در شهرستان بندرخمیر اجرا شد.

دکتر غلامعلی جاودان افزود: واکسن پنوموکوکی که وارد برنامه ایمن ‎سازی کودکان می‌شود، پنوموسیل است و در سه دوز در گروه‌های سنی کودکان ۲ ماهه، کودکان چهار ماهه و کودکان ۱۲ ماهه تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پنومونی پنوموکوکی علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است، بیان کرد: این واکسن سالیانه از مرگ حداقل یکهزار و ۵۰۰ کودک و عوارضی که این عفونت برای کودکان دیگر دارد، جلوگیری می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکننده‌های داخلی به تدریج واکسن پنوموکوک را تولید و درماه‌های آینده به بازار عرضه می‌کنند.

 

گفتنی است؛ پنومونی یک عفونت تنفسی حاد است که باعث التهاب و تجمع مایعات در ریه‌ها می‌شود، تنفس را دشوار و دریافت اکسیژن را محدود می‌کند.
سرفه، درد قفسه سینه، تنفس دشوار و سریع و خس خس سینه از علایم این بیماری است؛ نوع شدید پنومونی در نوزادان سبب بی‌اشت‌هایی و تشنج می‌شود و درصورت درمان دیرهنگام و نامناسب می‌تواند به کاهش سطح هوشیاری و مرگ منجر شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها