تخریب گسترده سیل در جنوب بلوچستان؛ استمداد از مردم برای کمک



سیل در جنوب بلوچستان تخریب گسترده‌ای به بار آورده تا جایی که معتمدین محلی، ده‌داران و ده‌یاران، خیرین و مسئولان محلی از اوضاع ناگوار مردم خبر می‌دهند و از مردم استمداد می‌طلبند.

انصاف نیوز نوشت: گزارش‌های رسیده از اوضاع ناگوار بلوچستان حکایت دارد؛ سیل تخریب‌های گسترده‌ای در پی داشته و هنوز برخی روستاها در محاصره سیلاب قرار دارند.

ده‌یار یکی از روستاهای منطقه دشتیاری شهرستان چابهار، با انتقاد از مسئولان استانی و کشوری، کمک‌ها را پراکنده و ناکافی خواند و به خبرنگار انصاف نیوز گفت: با گذشت چند روز از وقوع سیل، رسانه ملی تازه از امروز شروع به اطلاع‌رسانی بیشتر درباره آن کرده است. یعنی از انتخابات فارغ شدند و بعد به سیل بلوچستان پرداختند.

او با بیان این‌که این شیوه برخورد مردم را سرخورده و دل‌سرد می‌کند، از گستره تخریب‌های سیل اخیر خبر داد و افزود: در سفرنامه‌های ۱۰۰ سال پیش جهانگردان داخلی و خارجی به این منطقه، همشان گفته‌اند که بارش‌ها در این منطقه سیل‌آساست و به دلیل نوع خاک، باران به سرعت به روان‌آب تبدیل می‌شود اما در حالی‌که بیشتر از ۱۰۰ سال است مساله را می‌شناسیم، هیچ فکری برای علاج آن نکرده‌ایم و هر بار که باران می‌آید، مردم روستاهای جنوب بلوچستان باید منتظر فاجعه باشند.

این ده‌یار تحصیل‌کرده گفت: چند موسسه خیریه با درک معضلات استان سیستان و بلوچستان روی احداث آب‌بند و اجرای طرح‌های آبخیزداری متمرکز شده‌اند اما گستردگی منطقه و پراکندگی روستاها این تلاش‌ها را عقیم یا کم‌اثر کرده است. بنابراین برای حل معضل سیل باید بودجه‌های قابل توجهی درنظر گرفته شود تا پروژه‌های لایروبی نهرها، احداث آب‌بندها و طرح‌های دیگر آبخیزداری یک‌پارچه و هم‌زمان اجرا شود.

اقلام خوراکی در صدر نیازها

محمدرضا مقیسه، عضو هیات مدیره بنیاد هم‌دلان آینده‌نگر ایران (هاسب) به خبرنگار انصاف نیوز گفت: سطح آب در برخی روستاهای منطقه دشتیاری تا ۷۰ سانت هم گزارش شده که زندگی روزمره و معیشت مردم را مختل کرده است.

او به ویژگی‌های اقلیمی منطقه اشاره کرد و افزود: در مناطق مرتفع‌تر، آب نه به سمت دریا جاری می‌شود و نه در زمین فرو می‌رود و بنابراین باید فقط به تابش آفتاب و تبخیر آب امیدوار بود.

نماینده بنیاد خیریه هاسب اقلام خوراکی را اولین و ضروری‌ترین نیاز روستاهای سیل‌زده دانست و گفت: آب بسته بندی، انواع کنسروها که نیاز به جوشاندن نداشه باشد، آرد و نان در صدر نیازهای اعلامی مناطق سیل‌زده بوده است. بعد از اقلام خوراکی، ملزومات اسکان اولیه مانند چادر، پتو، چراغ‌های خوراک‌پزی کوچک، موکت و پتو و اقلام بهداشتی به خصوص برای زنان، شیرخشک و پوشک برای کودکان کم‌یاب است و بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم مثل همیشه به یاری مردم سیستان و بلوچستان بیایند.

از سیل اخیر چه می‌دانیم

سیل زمستان ۴۰۲ در سه شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان، نیک‌شهر، کنارک و چابهار بیشترین تخریب را در پی داشته است. بر اساس تخمین‌ها، بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از ساکنان منطقه به طور مستقیم از سیل اخیر آسیب دیده‌اند.

خبرگزاری ایسنا در خبری از توزیع ۸ هزار بسته غذایی در مناطق سیل‌زده خبر داده است که گستره تخریب سیل را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان هم خسارت‌های سیل را سنگین ارزیابی کرده و گفته است: ۱۸ هزار ۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی، ۱۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دام‌داری روستایی و عشایری، ۴۵ راس دام سبک و سنگین، ۱۵ کلنی زنبور عسل، ۲۷۱ حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر از لوله‌ها و کانال‌های انتقال آب، ۸۴ بند و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی خسارت دیده‌اند.

سیستان و بلوچستان در دی ماه ۹۸ هم سیلی بسیار بزرگ و مخرب را تجربه کرد. پس از وقوع آن سیل بود که برخی از موسسات خیریه سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت سد و آب‌بند یا توسعه زیرساخت‌های این استان را واجب‌تر از احداث مدرسه و مسجد تشخیص دادند و به اجرای پروژه‌هایی در این خصوص پرداختند.

سیل در جنوب بلوچستان اسفند ۴۰۲؛ عکس‌ها از میثم میرزنده‌دل

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها