در جهت اصلاح ساختار و مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی بندرعباس

از رد صلاحیت ابایی ندارم



 

سرانجام اسامی کاندیداهای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی بندرعباس در بامداد یکشنبه پنجم اسفندماه منتشر شد و تأخیر در انتشار اسامی کاندیداها و غیاب چهره‌های مطرح اتاق بازرگانی ازجمله صباغی زاده رئیس اتاق بندرعباس و اعضای معترض هیئت‌رئیسه ازجمله روحانی، بازرگان، صفا و حمدی هاشمی، اتاق بندرعباس را پرحاشیه تر از قبل کرده و شائبه‌هایی را درباره احتمال رد صلاحیت این چهره‌های مطرح به وجود آورده است. 

شایعات مطرح‌شده بهانه‌ای شد تا گفتگویی اختصاصی با حسن روحانی تازیانی عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی بندرعباس داشته باشیم.

این عضو معترض اتاق بندرعباس به «صبح ساحل» گفت: قطعاً در انتخابات اتاق بندرعباس شرکت خواهیم کرد. صلاحیت اعضای هیئت‌رئیسه در استان تأییدشده است اما انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های کشور به دلایل نامشخصی اسامی اعضای هیئت‌رئیسه را در یک‌روند غیرقانونی اعلام نکرده است و پس از پیگیری‌های هیئت نظارت اتاق استان عنوان‌شده است حداکثر ششم اسفندماه اسامی سایر افراد اعلام منتشر خواهد شد.

ناچار به رسانه‌ای کردن شدیم

روحانی گفت: اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بندرعباس تلاش نمودند آرامش این اتاق حفظ شود اما به دلیل عدم پیگیری اتاق ایران این اعضا ناچار به رسانه‌ای کردن مسائل شدند. درصورتی‌که این روند از سال گذشته آغازشده بود و مراجع قضایی و مالیاتی و مدیرکل صمت نیز اعلام کرده بودند برخی اتفاقات در این اتاق صورت گرفته است.

گلایه‌های فعالان اقتصادی از رئیس اتاق

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بندرعباس با اشاره به گلایه فعالان اقتصادی استان گفت: اتاق بندرعباس اقدام به عضوگیری نکرده تا جامعه فعالان اقتصادی نتوانند در آن حضورداشته باشند. این کار برای مهندسی کردن انتخابات صورت گرفته است چراکه در یک جمع اندک امکان مهندسی کردن آسان‌تر است به‌طوری‌که فعالان اقتصادی نسبت به عدم پذیرش توسط ریاست اتاق بندرعباس ورود پیدا کردند.

مهندسی انتخابات باکارت عضویت

صدور کارت عضویت جهت ابزار تبلیغاتی در اتاق برخی شهرستان‌ها از دیگر موضوعاتی است که روحانی نیز آن را تأیید کرده و گفت: در برخی استان‌ها کارت‌های عضویت بسیاری جهت فعالیت‌های انتخاباتی صادرشده است مثلاً در اتاق اهواز کمیته انضباطی حدوداً 500 کارت عضویت را باطل کرد از سویی دیگر در اتاق بندرعباس کارت عضویت برای جامعه اقتصادی استان صادر نشده است تا تعداد اعضا کمتر بوده و بتوانند انتخابات را مهندسی کنند یعنی هر دو حالت وجود دارد. در لیست دارندگان کارت عضویت اتاق بندرعباس نیز شاهد ارتباطات فامیلی بسیاری هستیم که متأسفانه لیست دارندگان کارت عضویت در سایت اتاق بازرگانی قرار داده نمی‌شود.

این فعال اقتصادی درباره علت جذاب بودن اتاق بازرگانی برای سیاسیون گفت: اتاق‌های بازرگانی نهادهای عمومی غیرانتفاعی و محل مراجعات مردم هستند بنابراین شاید بتوان گفت این اتاق محلی برای عرض‌اندام باشد.

پیشنهادات روحانی برای پیشرفت اتاق بازرگانی

وی تصریح کرد: با توجه به قدمت یک‌صد ساله اتاق بندرعباس و دارا بودن پتانسیل تجاری بیشتر در هرمزگان نسبت به سایر استان‌های کشور و وجود فرهنگ تجاری در خون مردم هرمزگان این اتاق می‌بایست به‌مراتب عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین روند سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استان نشان می‌دهد تعامل خوبی در این زمینه صورت نگرفته و بازارهای صادراتی خوبی به وجود نیامده است. لذا ازنظر اینجانب اتاقی می‌تواند نقشی مؤثر در اقتصاد کشور داشته باشد که شرایط ذیل را داشته باشد: 

1- اگر هدف اصلی اتاق‌های بازرگانی ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین تمام بخش‌های اقتصادی کشور، ارائه نظرات مشورتی در مورد مسائل اقتصادی به سوه قوه، همکاری با دستگاه‌های اجرایی، تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و تلاش در جهت شناسایی بازارهای صادراتی و تشکیل اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط و تشکیل اتاق‌های مشترک با سایر کشورها است این اتاق باید باروی گشاده زمینه مشارکت اکثر فعالین اقتصادی را فراهم نماید.2- اتاق‌های بازرگانی باید پیش‌قدم در پایش امورات اقتصادی باشد به‌نحوی‌که با تحلیل به‌موقع آمار و اطلاعات دولتمردان را در تصمیم‌گیری صحیح کمک نمایند و آن‌ها را از خطرات تصمیم اشتباه آگاه سازند.3- اتاق‌ها باید با آموزش دانش اعضای خود را بالابرده و آن‌ها را با علم روز دنیا آشنا سازد.4- عضویت و استفاده از خدمات آموزشی حق تمامی فعالان اقتصادی است پس اتاق‌ها موظف‌اند در این مسیر قدم‌های مؤثری بردارند. 5- تکریم فعالان و معتمدین باتجربه و ایجاد اتاق فکر از موارد مهمی است که اتاق‌های بازرگانی باید آن را سرلوحه کار خویش قرار دهند.6- ایجاد تعامل و همگرایی با دستگاه‌های اجرایی در ایجاد فضای باثبات اقتصادی.

7- انتقال صریح دغدغه و مشکلات فعالان اقتصادی و پیگیری آن‌ها تا حصول نتیجه و نهایتاً هشتم شناسایی کسب‌وکارهای نوین و توجه ویژه به جوانان ازجمله پیشنهادات مطرح برای بهبود شرایط اتاق بازرگانی هستند.

به شفافیت در اتاق بازرگانی نمره قابل قبولی نمی‌دهم

 روحانی خاطرنشان کرد: به شفافیت در اتاق بازرگانی نمره مثبت و قابل قبولی نمی‌دهم اما همیشه تلاشم این بوده که شفافیت را انجام دهم اما قانون اتاق ایران به‌گونه‌ای است که اختیارات بی‌حدوحصری را در اختیار رؤسای اتاق‌ها گذاشته و عملاً دست هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق‌ها را در جهت اعمال شفافیت بسته است.

روحانی تغییر ساختار را یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای این مشکل اتاق دانسته و عنوان کرد: بخش خصوصی که مدعی بوروکراتیک و غیر شفاف بودن بخش دولتی است باید اول از خود شروع کرده و در جهت تغییر قانون خود گام بردارد و ساختار را شفاف کنند.همچنین باید اعضای خود را مقدم بر ریاست اتاق بدانند و قوانین را به این سمت شفاف کنند که این امر توسط هیئت‌رئیسه اتاق و هیئت عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی کشور صورت خواهد گرفت.

ارتباطات خانوادگی در کانون زنان بازرگان

حضور تنها یک زن در میان کاندیدهای اتاق بندرعباس حکایت از عدم مشارکت فعال بانوان در اتاق بندرعباس است. روحانی درباره علت این امر گفت: اتاق بندرعباس ازجمله اتاق‌هایی بود که کانون زنان بازرگان را راه‌اندازی کرد اما در آنجا نیز ارتباطات خانوادگی اجازه رشد آن مجموعه را نداد وگرنه در حوزه زنان کارآفرین و بازرگان چهره‌های خوبی وجود دارند که حق آن‌ها حضور بیشتر در اتاق بندرعباس بود.

درخواست روحانی: مشارکت حداکثری در انتخابات

روحانی با درخواست از مشارکت حداکثری اعضا در انتخابات اتاق بندرعباس گفت: افراد خوبی کاندید شده‌اند که می‌توانند رتبه اتاق بندرعباس را از وضعیت فعلی بالاتر ببرند؛ بنابراین اعضای اتاق صرف‌نظر از اینکه می‌خواهند به چه کسی رأی دهند و یا چه کسی می‌خواهد حضورداشته باشد حضور حداکثری داشته باشند در این صورت انتخابات و نیز انتخاب بهتری خواهد بود.

روحانی در پایان افزود: در جهت اصلاح ساختار اتاق بازرگانی، ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد و هم‌افزایی برای حضور حداکثری جامعه فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی بندرعباس از رد صلاحیت و تعلیق کارت عضویت ابایی ندارم. همچنین در جهت حمایت از اعضای واقعی اتاق بندرعباس تا آخرین روز مسئولیت کاری ادامه خواهم داد چون خانه بندرعباس باید خانه واقعی اعضای واقعی اتاق باشد.

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها