به مناسبت روز جمعیت:

کره خاکی در آستانه یک بحران جدی



سازمان ملل با ابراز نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان، ختنه و کودک همسری، در این روز بر توانمندسازی زنان تاکید دارد تا بر بدن و قدرت باروری خود حق انتخاب داشته باشند.

    

به گزارش صبح ساحل، سازمان ملل متحد در سال2017 پیش پیش بینی جدیدی از روند افزایش جمعیت جهان تا سال 2050 ارائه داد و اعلام کرد کره خاکی در آستانه یک بحران جدی قرار دارد . براساس این گزارش که تحت عنوان "چشم اندازهای جمعیت جهانی" منتشر شد در مورد شتاب رشد جمعیت جهان و چالش‌هایی که این شتاب در راه دستیابی به اهداف توسعه پایدار که موعد آن سال 2030 معین شده ، ایجاد خواهد کرد ، هشدار داد . در این گزارش آمده که جمعیت جهان از7میلیارد و400میلیون نفر در سال 2016 به 7 میلیارد و 600 میلیون نفر در سال 2017 رسیده است و در صورت تداوم چنین روندی جمعیت جهان تا 35 سال آینده از 7.4 میلیارد نفر فعلی به 9.7 میلیارد نفر می‌رسد و  این آمار 100 میلیون نفر بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی سازمان ملل است که در سال2015 ارائه شده بود . بر اساس این گزارش 47 کشور از توسعه نیافته ترین کشورهای جهان عمدتاً مسئول این افزایش جمعیت خواهند بود که در آنها هر زن بطور میانگین 4 فرزند به دنیا می‌آورد و در نتیجه مجموعاً تا سال 2050 نزدیک به2 میلیارد نفر بر جمعیت جهان اضافه خواهند کرد .

   

کره خاکی در آستانه یک بحران جدی

   

سازمان ملل متحد در گزارش خود تعداد کمی از کشورها به خصوص چند کشور آفریقایی را عامل رشد جمعیت تا اواسط قرن کنونی اعلام کرده که تقریباً نیمی از این افزایش جمعیت به قاره آفریقا تعلق دارد . جمعیت این منطقه در آینده نزدیک به 2.5 میلیارد نفر خواهد رسید که دو برابر آمار فعلی است . در کشور آفریقایی تانزانیا نیز که تنها یک‌پنجم زنان از روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند . هر زن تانزانیایی در دوران باروری خود به‌طور متوسط ۶ کودک به دنیا می‌آورد که با ادامه چنین روندی جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور در سال ۲۰۵۰ به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید در ایران اما حدود30 درصد مردم تک‌فرزند هستند.

در ایران از سال 1368 در یک بازه زمانی 20ساله کاهش نرخ باروری کل در کشور بی‌سابقه‌ترین کاهش در تمام دنیا بوده است ما از نرخ 6.5 فرزند در سال 67 به نرخ زیر 2 فرزند در سال 88 رسیده‌ایم! تخمین زده شده که  در 30 سال آینده قطعاً با پدیده سالمندان خیابانی در کشور روبه‌رو خواهیم بود . از همین رو تکریم سالمندی و فرزندآوری و حمایت فرزندان از سالخوردگان خانواده باید از سیاست‌های مورد توجه جدی باشد.

      

کره خاکی در آستانه یک بحران جدی

   

مشکلات اقتصادی؛ سد راه بچه‌دار شدن

کسانی که تصمیم داشتند بچه‌دار شوند حالا با فشارها و دشواری‌های اقتصادی مواجه شده‌اند که پذیرش مسوولیت یک خانواده بزرگ‌تر را سخت می‌کند. اگر این واقعیت را در کنار نرخ زاد و ولد در سال‌های اخیر قرار دهید بی‌تردید نگران خواهید شد. از سال 1394 به بعد، تعداد موالید در کشور با شیب تندی رو به کاهش گذاشته و سال 98 رکورددار کمترین میزان زاد و ولد در 50 سال گذشته است؛ 5 /14 تولد به ازای هر هزار نفر از جمعیت. یکی از محققان ارشد موسسه امریکن اینترپرایز در مقاله خود می‌نویسد: کاهش نرخ باروری در ایران طی ۳۰ سال گذشته حیرت‌انگیز و معادل ۷۰ درصد بوده است؛ این میزان یکی از سریع‌ترین و چشمگیرترین آمارهای کاهش نرخ باروری در تاریخ بشریت است و حالا رکوردشکنی بی‌سابقه در کاهش موالید با کروناهراسی نیز همراه شده است.

آمار واقعی بیکاری به مرز بحران رسیده است. بیکاری هم از جمله عواملی است که در کوتاه‌مدت نرخ زاد و ولد را پایین می‌آورد. وقتی صحبت از بزرگ‌تر شدن خانواده است، کسانی که شغلی ندارند، در مشاغل موقت مشغول به کارند یا نگرانند که شاید کار خود را از دست بدهند به احتمال بسیار زیاد، از فرزندآوری صرف نظر می‌کنند.

واقعیت آن است که خانواده‌های زیادی عمیقاً نسبت به آینده مالی خود احساس نااطمینانی پیدا کرده‌اند. آن‌ها حتی مطمئن نیستند که بتوانند نیازهای کنونی خود را برطرف کنند. به علاوه، این واقعیت که بسیاری از خدمات و تسهیلات مراقبت از کودکان نیز اخیراً تعطیل شده‌اند احتمالاً زوج‌های جوانی را که ادامه فعالیت حرفه‌ای خود را مستلزم نگهداری فرزند توسط دیگران می‌دانند، از بچه‌دار شدن پشیمان کرده است.

  

جمعیت در سراسر جهان پیر می‌شود

باروری پایین و امید به زندگی طولانی‌تر منجر به پیری جمعیت می‌شود. در سراسر جهان، از هر 100 کودک زیر 15 سال، حدود 36 نفر از آنان بالای 65 سالم عمر می‌کنند.

در سال 2056، زمانی که جمعیت جهان بیش از 10 میلیارد نفر باشد، شاخص پیری جهانی نزدیک به 84 خواهد بود و تنها در افریقا تعداد کودکان از تعداد افراد سالخورده بیشتر می‌شود.

تقریباً در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعداد افراد بالای 65 سال از تعداد کودکان زیر 15 سال فراتر رفته است.

سریع‌ترین رشد جهانی جمعیت در دهه 1960 با میانگین نرخ 2 درصد بود و در حال حاضر، رشد جهانی جمعیت در حال کند شدن است..

    

   

منابع:ایسنا،تسنیم، تجارت فردا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها