ماهواره خیام به کمک منابع طبیعی آمد؛ تسریع شناسایی زمین‌خواری و مبارزه با تخریب جنگل‌ها در کشور



رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از بکارگیری تصاویر ماهواره خیام در پنجره مدیریت واحد زمین و استفاده از آن جهت تسریع اموری مانند شناسایی زمین‌خواری و مبارزه با تخریب جنگل‌ها و مراتع و آفت برگ خوار بلوط در منابع طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «عباسعلی نوبخت»، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ما امروز در منابع طبیعی نیازمند ارائه آمار و اطلاعات دقیق و شفاف به افکار عمومی هستیم و بررسی تغییرات پوشش گیاهی، شناسایی کانون‌های گرد و غبار، ارزیابی و تخریب زمین و پایش میزان فرسایش خاک و غیره از جمله موارد مهمی است که ماهواره خیام می‌تواند با پایش و ارزیابی آن را در اختیار منابع طبیعی قرار دهد.

وی همچنین درباره حریق جنگل‌ها و مراتع گفت: وسعت عرصه‌های منابع طبیعی گسترده است و همه بخش‌های منابع طبیعی وظیفه دارند با یگان حفاظت در امر پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و اطفای حریق کمک کنند.

مسوول اول منابع طبیعی کشور در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین در منابع طبیعی از مدیران خواست با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری و هم‌افزایی داشته باشند.

در جلسه شورای مدیران منابع طبیعی، یک تیم کارشناسی از بخش سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی.آی.اس) دانشگاه خواجه نصیر طوسی، درباره بکارگیری از سامانه «تصمیم یار» مکانی هوشمند مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، مدل‌سازی در سیستم تصمیم‌گیری به موقع و یکپارچه‌سازی اطلاعات درون و برون سازمانی در ژئوپورتال را تشریح کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها