نکاتی برای مقابله با گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه مراسم عظیم پیاده روی اربعین حسینی(ع) در روزهای تابستان برگزار می‌شود و گرمسیر بودن مسیر راهپیمایی زوار شرایط را برای گرمازدگی آنها فراهم می‌کند، توجه به برخی نکات برای حفظ سلامت و جلوگیری از گرمازدگی زائران را ضروری دانست.

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر عبدالجبار ذاکری بیان کرد: زائران برای جلوگیری از گرمازدگی، نوشیدن آب را جدی بگیرند و در مسیر پیاده روی حتما از آب آشامیدنی به مقدار لازم استفاده کنند.

وی ادامه داد: زائران تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنند، چرا که بدن را کم آب و خشک می‌کند و به جای آن از شربت‌های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی استفاده کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و موجب ایجاد عطش می‌شود، عنوان کرد: به همین دلیل توصیه می‌شود زوار مصرف آب سرد را به حداقل برسانند.

دکتر ذاکری با اشاره به اینکه زوار باید غذاهایی استفاده کنند که بدن آب کم‌تری از دست می‌دهد، تصریح کرد: به جای استفاده از شیرینی، غذاهای شور، کنسروها، غذاهای سرخ کرده و ادویه‌ها که باعث تشدید تشنگی می‌شود، مصرف میوه و سبزیجات  توصیه می شود  .

وی هم چنین توصیه کرد، زوار تا حد ممکن از لباس‌های گشاد، نخی و خنک استفاده کرده و از همراه داشتن بار اضافه بپرهیزند.

معاون بهداشتی  استفاده از چفیه، کلاه و عینک در طول مسیر حرکت را نیز توصیه کرد و گفت: بهتر است زوار هر از گاهی چفیه خود را با آب مرطوب کنند.

ذاکری با بیان این که هم چنین بهتر است زوار برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز (بیشترین شدت آفتاب از ۱۰ صبح تا ۲ ظهر است) در موکب‌ها استراحت کرده و عصر یا شب‌ها به پیاده‌روی پرداخته و به مسیر خود ادامه دهند، اظهار کرد: زوار باید در صورت بروز خستگی یا کوفتگی، حرکت در مسیر زیارت را برای ساعاتی متوقف کرده و پس از بهبودی نسبی به ادامه مسیر بپردازند.

معاون بهداشتی در پایان توصیه کرد، زوار تا قبل از رفتن به زیارت اربعین و به منظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، صبح‌ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشند و تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشند تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن استفاده کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها